شبکه های اجتماعی و تهدیدهای امنیتی

cyber-war

شرکت های امنیتی از افزایش تهدیدها و خطرات ناشی از دسترسی سازمان های بزرگ به شبکه های اجتماعی در اینترنت ابراز نگرانی می کنند.

به گزارش ایتنا جدیدترین بررسی های شرکت امنیتی Panda Security نشان می دهد که به طور متوسط ۷۸ درصد شرکت ها و سازمان های کوچک، متوسط و بزرگ جهان، به منظور انجام تحقیقات مختلف، بازاریابی، اطلاع رسانی و نیز سنجش موقعیت تجاری خود از شبکه های اجتماعی پربازدید استفاده می کنند.

اما راهبردهای رسانه ای و سیاست های امنیتی این شرکت ها در اغلب موارد، مشکلات امنیتی و بحران های جدی ناشی از دسترسی مداوم و کنترل نشده به شبکه های اجتماعی را در نظر نمی گیرند.

بر اساس اعلام پاندا، دسترسی های ناامن و کنترل نشده به شبکه های اجتماعی می تواند سه بخش مهم هر سازمان یعنی امنیت، حریم تجاری و حیثیت سازمانی را به شدت تهدید کند.

بررسی های انجام شده در این خصوص تکان دهنده است:
بیش از ۷۱ درصد از کل سازمان هایی که با مشکلات امنیتی ناشی از شبکه های اجتماعی دست و پنجه نرم می کنند، تنها از طریق پایگاه اینترنتی “فیس بوک” هدف حملات ویروسی و نفوذهای غیرمجاز قرار گرفته اند.

۷۳.۳ درصد از همین شرکت ها، از طریق همین شبکه اجتماعی با نقض حریم تجاری مواجه شده اند. این در حالیست که شبکه اشتراک فیلم یوتیوب، با آلوده کردن دست کم ۴۱ درصد از شرکت ها و شبکه پیام های فوری “تویتر” با نقض حریم تجاری دست کم ۵۱ درصد از سازمان های تجاری، از خطرناک ترین شبکه های اجتماعی برای محیط های سازمانی به حساب می آیند.

خسارت های مستقیم و یا غیرمستقیم مالی نیز یکی دیگر از پیامدهای عدم توجه به کنترل دسترسی به شبکه های اجتماعی در محیط های سازمانی است. بررسی های پاندا در این زمینه نشان می دهد که ۶۲ درصد از شرکت ها و سازمان ها تنها از طریق شبکه اجتماعی “فیس بوک” و ۳۸ درصد آنها از طریق “تویتر” با انواع خسارت های مالی و اعتباری مواجه بوده اند.

شبکه های “یوتیوب” و “لینکدین” نیز به ترتیب با ۲۴ و ۱۱ درصد، سهم قابل توجهی در ایجاد خسارت های مالی در مراکز سازمانی داشته اند.

این در حالیست که کارشناسان امنیتی، توجه بیشتر سازمان ها و مراکز تجاری عضو در شبکه های اجتماعی به حفاظت از حیثیت سازمانی و امنیت اطلاعات رایانه ای را خواستار شده اند و در عین حال، شبکه های اجتماعی را به عدم توجه کافی به حفاظت از اعتبار، امنیت و هویت سازمانی اعضای خود متهم می کنند.

آنها برای مثال، به این نقطه ضعف اشاره می کنند که هر کاربری در هر نقطه از جهان، با هر هویت دلخواه و بدون هیچگونه محدودیتی، می تواند به نمایندگی از شرکت های مختلف، حساب های سازمانی ایجاد کرده و بدون در نظر گرفتن معیارهای راهبردی آنها به سخت پراکنی بپردازند.

این مسئله می تواند نشت اطلاعات حساس و استراتژیک سازمان ها و در نتیجه سوءاستفاده خرابکاران و هکرها از این اطلاعات را در پی داشته باشد و یا به انتشار اخبار و اطلاعات کذب برای تخریب وجهه سازمانی شرکت ها بیانجامد.

همچنین، بنابر گزارش پاندا، دسترسی کارکنان درون سازمانی به شبکه های اجتماعی نیز اکنون به یکی از مهمترین راه های نفوذ کدهای مخرب، اجرای حملات هک و افزایش دسترسی های غیرمجاز به محیط های سازمانی تبدیل شده است.

بنابراین، به مدیران شبکه های محلی و سازمانی توصیه شده که در تدوین سیاست های امنیتی سازمان متبوع خود، کنترل دسترسی و امنیت کاربرد شبکه های اجتماعی را به عنوان یک تهدید عمده، اکیداً مدنظر قرار دهند و معیارهای مؤثری را برای رفع مشکلات موجود در حوزه حریم تجاری و حیثیت سازمانی در اینترنت تعریف کنند.

۲ ديدگاه براي “شبکه های اجتماعی و تهدیدهای امنیتی

  1. کامران گفته است:

    مسئله ای که هیچ وقت نمیشه اون رو انکار کرد

  2. بیات گفته است:

    شبکه های اجتماعی در کنار مزیت های بسیار معایب کثیری رو هم به دنبال خود دارند و همیشه باید مراقب باشیم

دیدگاه ها بسته اند.