این قصه سر دراز دارد . . .

Web-design

 

خوشبختانه یا شاید بتونم بگم متأسفانه الان توی کشور ما تعداد افراد و شرکت هایی که در زمینۀ طراحی گرافیک و طراحی وب فعالیت می کنند خیلی خیلی زیاده و به قول معروف دست تو این کار زیاد شده، اینقدر زیاد که دیگه داریم نفس تنگی می گیریم!

من با این مسئله که تعداد شرکت ها و افراد متخصص و حرفه ای زیاد باشه و حتی زیاد تر هم بشه مشکلی ندارم و تازه دوست دارم که افراد حرفه ای وارد این کار بشن و اصلاً چیز بدی نیست چون باعث ایجاد فضای رقابتی حرفه ای و سالم میشه. اما اینکه هر کسی شب بخوابه و صبح پاشه تصمیم بگیره که وب سایت طراحی کنه یا اینکه تا نرم افزار فتوشاپ رو روی دستگاهش نصب کرد به خودش بگه گرافیست و وارد بازار کار بشه اونم بدون داشتن دانش کافی حالا چه بصورت آکادمیک و یا تجربی و صرفاً فقط برای کسب درآمد، نمیتونه کار چندان جالبی باشه!

طراحی وب  فقط ساختن یه سایت و اجزای اون از طریق کپی کردن چند تا سورس، کد، ماژول و پلاگین نیست. برنامه نویسی وب یه مقوله کاملاً فنی و تخصصیه و حتی مبحث طراحی گرافیک و ظاهر سایت یه مقولۀ دیگه!

الان اوضاعی پیش اومده که هرکسی با دانش کم (و حتی گاهی اوقات بدون هیچ دانشی) وارد بازار کار میشه و مشتری رو با روش های مختلف بازاریابی جلب می کنه و با استفاده از ابزارهای مختلف و به هر طریقی که هست یه سایت براش آماده می کنه و تحویل مشتری میده مشتریان چشم و گوش بسته بنده خدا که چیز چندانی هم سرشون نمیشه خیلی هم کیف می کنن و به به و چه چه راه میندازه که عجب سایت خفنی! حالا بماند که تو بحث هزینه و قیمت هرچقدر تیغش ببره از مشتری میگیره و این مسأله نوعی هنر تلقی میشه (هنر تیغیدن! و مودبانش میشه هنر تیغ زدن و اگر بدونن مشتری کار آخرشه و دیگه قرار نیست سراغش بره از هنری به نام تیغ آخر استفاده میکنن) نبودن یک نرخ و تعرفۀ ثابت برای طراحی وب و در کل برنامه نویسی و خیلی از کارهای حوزۀ فناوری اطلاعات در ایران باعث شده که نوعی هرج و مرج و بی قانونی توی بازار ایجاد بشه و هیچ معیاری برای سنجش کار وجود نداشته باشه(این مسئله در بیشتر کشورهای دنیا موجوده ولی نه هرج مرجی تو اون کشور ها وجود داره و نه اینکه هر کسی بخواد دست به طراحی و برنامه نویسی سایت بزنه در نتیجه میشه گفت تو اون کشورها هیچ مشکلی از این بابت وجود نداره ).

Web-design-2

برای اثبات این موضوع می تونید با چند شرکت مختلف طراحی وب تماس بگیرید و ازشون پیش فاکتور قیمت طراحی یک وب سایت با خصوصیات ثابت رو درخواست کنید، و در آخر فقط تعجبی فراوان و قیمت هایی حیرت آور آن هم با تفاوت هایی از زمین تا آسمان نصیب شما خواهد شد. در ضمن هر کدوم از شرکت ها هم از کار خودشون کلی تعریف می کنند و میگن که کارشون با همه جا فرق داره و پشتیبانیشون عالیه و… . اینجاست که شما به عنوان مشتری شدیداً سردرگم میشید و می مونید که کدوم شرکت رو برای اجرا و طراحی وب سایتتون انتخاب کنید (در بعضی مواقع دیده شده که مشتری کلاً از کرده خودش پشیمون شده و قید راه اندازی سایت رو میزنه).

این وسط چندین حالت و گروه کلی وجود داره که میشه یک تقسیم بندی براشون تعریف و ایجاد کرد:

شرکت هایی که کار خوب یا متوسطی رو با کدنویسی اختصاصی ارائه میدن با قیمت نسبتاً مناسب و طراحی قابل قبول.

 

شرکت هایی که معمولاً از سیستم های مدیریت محتوای متدوال(CMS) و open source استفاده می کنند که خود این مجموعه ها به دسته های مختلفی تقسیم بندی میشن.

شرکت هایی که برای سیستم مدیریت محتوا از قالب ها و افزونه های رایگان استفاده می کنند و تغییرات خاصی هم در حالت پیش فرض اعمال نمی کنند. اما حالت شرکت هایی هستند که از سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنند اما برای ظاهر سایت و اختصاصی کردن افزونه ها وقت میگذارند و قالب اختصاصی و سفارشی رو برای مشتری طراحی می کنند و حتی در بعضی موارد هم با دستکاری در هستۀ اصلی، خود سیستم رو برای شرکت خودشون بومی می کنند.

گروه بعدی رو شرکت هایی تشکیل میدن که بیش از هر چیز شهرت و آوازۀ خوبی دارند و از طریق تبلیغات و یا روابط فردی و سازمانی بازار خوبی برای خودشون بهم زدن و به نوعی ایجاد برند کردند و قیمت های خیلی بالا و نجومی هم برای طراحی یک وب سایت ارائه میدن اتفاقاً خیلی از مدیران و مشتریان بزرگ به همین دلیل به اونها سفارش کار میدن (چون فکر میکنن هرچی گرونه حتماً خیلی خوب و با کیفیته!) جالب اینه که در بسیاری موارد کیفیت کار این شرکت های برند شده خیلی عالی و مطلوب هم نیست و صرفاً اسم و تبلیغات هستش که کارشون رو خاص و مطرح کرده و مشتری برای اینکه کارش رو باکلاس جلوه بده به این شرکت مراجعه می کنه.

دستۀ بعدی افرادی هستند که به صورت شخصی کار می کنند که اصطلاحاً به اونها freelancer گفته میشه.

در این دسته، هم افراد حرفه ای و ماهر وجود داره و هم افراد تازه کار و مبتدی و همین مسأله مخصوصاً توی ایران بازار و سطوح قیمت رو تحت شعاع قرار داده. چون بین این افراد خیلی ها هستند که تحصیلات آکادمیک در این زمینه ندارند و یا به صورت کاملاً تخصصی فعالیت نمی کنند و همونطور که قبلاً گفتم فقط برای کسب درآمد به این حیطه وارد شدند. خیلی از این افراد مخصوصاً در ابتدای فعالیتشون حاضرند با پایین ترین قیمت کار رو برای مشتری انجام بدن (حتی دیده شده بعضی افراد با 40.000 تومان سایت به مشتری تحویل میدن) تا هم نوعی تبلیغات محسوب بشه و هم برای فعالیت های آیندشون رزومه و نمونه کار داشته باشند و در این قسمت بازی مشتری عادی و ناآگاه که خیلی از کیفیت کار سر در نمیاره از این گروه استقبال می کنه و وقتی قیمت های عجیب و پایین این افراد رو با قیمت برخی شرکت ها مقایسه می کنه پیش خودش فکر می کنه که یک موقعیت استثنایی نصیبش شده و شتری هست که الان درب منزلشون خوابیده و باید بصورت ازش استفاده کنه.

 

Web-design-3

 

نکتۀ مهمی که خیلی باید بهش توجه بشه اینه که کیفیت فنی سایت اعم از سرعت لود، امنیت، بهینه بودن و Seo و همچنین گرافیک مناسب که در زمان طراحی و پیاده سازی ارزش دارن، باید بررسی و برای انتخاب لحاظ بشه اما بحث پشتیبانی فنی بعد از تحویل کار موضوع مهمی هستش که خیلی ها نسبت به اون بی توجه هستند و در زمان بررسی و انتخاب طراح سایت بهش دقت نمی کنند و شخص وقتی سایت رو تحویل میگیره فکر میکنه که دیگه همه چی حله مشکلی نیست اما دریغ از اینکه تازه اینجا اول راه و مشکلاته.

خیلی از گروه هایی که در بالا بهش اشاره کردم ممکنه پشتیبانی خوبی ارائه ندن و بسیار دیده شده که بعد از تحویل وب سایت و تسویه حساب دیگه به تماس های مشتری پاسخ داده ندن و یا در ازای پاسخگویی هزینه های بالایی طلب میکنن و اینجاست که اگر مشتری کوچکترین سوال یا مشکلی براش پیش بیاد سردرگم میشه و گاهش همین امر باعث میشه طرف سایت و وبگاه خودش رو به کلی تعطیل کنه. بنابر این آدم باید حواسش رو خوب جمع کنه و تمام جوانب کار رو بسنجه و بعد سفارش بده و هزینه کنه چون اگر انتخابمون درست نباشه در آینده مشکلات زیادی رو می تونه برامون ایجاد کنه.

به صورت اجمالی بگم که برای اطلاع از کیفیت کار یه شرکت یا طراح بهتره چندتا از نمونه کارهاشون رو بررسی کنید و با مشتری های قبلیشون صحبت کنید و نظرشون رو بپرسید. خودتون هم حتماً قبل از سفارش کار و عقد قرارداد با اون شرکت، درمورد همۀ جوانب کار سؤال کنید و کوچکترین احتمالات رو هم در نظر بگیرید تا بعداً مشکلی پیش نیاد و بتونید به نتیجۀ مطلوبتون دست پیدا کنید.

امیدوارم موفق باشید و همیشه قبل از هرکاری همه چیز رو بسنجید تا از خطاها و مشکلات احتمالی پیشگیری کنید و تو مسیری که گام برمی دارید پیشرفت داشته باشید و به موفقیت های خوبی برسید.

يک ديدگاه براي “این قصه سر دراز دارد . . .

  1. کامران گفته است:

    بعضی از همین عواملی که اشاره کردی حمیدرضا جان باعث شده که خیلی از افراد از طراحی و راه اندازی سایت منصرف شده و قید داشتن یه سایت ساده رو بزنن چه برسه به یک سایت کاربردی.
    و برند خودشون رو بدون حضور در دنیای مجازی (به قول خودت واقعی) عرضه کنن

دیدگاه ها بسته اند.