در تجارت و کسب و کار، عاشق باشید، نه دیوانه

تا چه میزان بر اشتباهات خود پافشاری می‌کنید!؟
کم دیده نمی‌شوند افرادی که مصرانه بر اشتباهات فاحش خود پافشاری می‌کنند، و زمانی که به آنان انتقاد می‌شود می‌گویند ما عاشق کار خود هستیم!

به غیر از عاشق بودن، که بنده اسم آن را دیوانگی می‌گذارم نه عاشقی، در کسب و کار باید پارامترهای دیگری را نیز لحاظ کرد
علاوه بر ما و شما باید مخاطبین و مشتریان هم، عاشق آن باشند

زمانی که در ابتدای راه و یا میانه راه کسب و کار و کار و تجارت خود هستیم، اگر طرح توجیهی و یا طرح توسعه‌ای قابل قبول نداشته باشیم، بدون شک مسیری را بجز دره تاریکی و زباله‌دان تاریخ را در پیش نگرفته‌ایم

قوانین نوشته و نانوشته‌ای درتجارت وجود دارد که از الزامات هر کسب و کاری محسوب می‌گردند

به مرور و در حد توان به این قوانین، اشاره‌های مویرگی خواهم داشت

اینکه شما استارتاپ محسوب میگردید یا خیر چندان اهمیتی اما رعایت نکات مهمی چون موارد زیر بسیار حائز اهمیت است
– تحلیل و سهم بازار
– تحقیق و تحلیل
– ارزش افزوده
– بازاریابی و تبلیغات
– دوباره، تحقیق و تحلیل
و ………..
خودتان را از زوایای مختلف در جایگاه مشتریان و مصرف‌کنندگان قرار دهید
خدمات و محصول ارائه شده چقدر برایتان جذابیت دارد!؟ اگر به مرور زمان نتوانستید سهمی از بازار را دریافت کنید و بدنبال بهانه‌گیری رفتید، حتما جایی از مسیر دچار اشتباه شده‌اید
بدون وقفه و با سرعت برگردید
(در خصوص سهم بازار در مطلبی جداگانه مفصل توضیح خواهم داد)
لازم است یاداور شوم، صحبت‌هایی مانند:
– استارتاپ تا پنج سال و بیشتر ضررده می‌باشد
– در استارتاپ خود دنبال سود نگردید
– اگر بدنبال پول میگردید، به بازار بروید و استارتاپ خود را رها کنید

که در همایش‌ها، رویدادها، جلسات و دورهمی‌های روشنفکران اکوسیستم مطرح می‌شود را فراموش کنید، این خزعبلات تنها و تنها به درد افرادی می‌خورد که از گمراهی جوانان و فعالان این حوزه سود می‌بردند

تجارت و کسب و کار، علاوه بر عشق و علاقه باید پول و اعتبار همراه داشته باشد در غیر اینصورت مسیر اشتباه است
———–
حرفم تمام